janenclaudia.reismee.nl

Dag 18 - Los Angeles - San Diego - Los Angeles

Allereerst, ik weet het: we zijn rijkelijk laat met het laatste verslag. De drukte van de laatste dagen in Amerika drukte op onze drang om te schrijven. Gezien de vele verzoeken, smeekbedes en bedreigingen om de volgende blog....komt ie dan hè!

Om 5.30 uur ging de wekker in LA. Vandaag gaan we naar Sea World! Een plek waar ik al naar toe wil sinds ik de foto's van Rob en Nic heb gezien drie jaar geleden. We tanken de wagen vol en gassen richting San Diego. De rit duurt drie uur, zeker met alle files. Een van de geweldige uitvindingen in Amerika: de carpoolstrook! In, rondom en zelfs ver buiten LA staat altijd file. Vanaf 6.30 uur staat het al vast, maar omdat we met twee personen in de auto zitten mogen we op de linkerstrook overal voorbij vlammen. Ideaal!

Aangekomen in San Diego doet het landschap al Mexicaanser aan. Je ziet de buitenlandse invloeden en dat geeft de stad een leuk tintje mee. Op de parkeerplaats van Sea World zie je al dat dit heel iets anders is dan Seaquarium in Miami. Op de parkeerplaats alleen kun je al verdwalen. We lopen het park in en krijgen een map van het enorme park; Wat is hier veel te zien!

De eerste verbazing begint bij een kraampje waar je pasjes voor onbeperkt eten en drinken kunt kopen. Een rij van moddervette Amerikanen staat watertandend te wachten tot ze het pasje bemachtigen en de food corners kunnen platwalsen. Waar Clau en ik allebei een salade bestelden met een drankje puilden de platen van de Amerikanen uit. Het is namelijk 'gratis' en daar maken ze hier volop gebruik van.

Het park is echt geweldig. De dolfijnenshow met vogels en acrobaten, de zeeleeuwenshow die enorm grappig is en de orkashow met maarliefst zes orka's! De eerste 12 rijen van het Orkastadion is de 'splashzone', dat wil zeggen dat je daar helemaal doorweekt bent van de enorme golven die de orka's maken. Wat een spectakel! Ook de nieuwe achtbaan'Blue Manta' is erg gaaf.

Aan het eind van de middag was het dan eindelijk tijd voor een van de hoogtepunten van de vakantie. We gaan zwemmen met dolfijnen en helpen bij het verzorgen van hun training. Na het aantrekken van een bloedheet pak gaan we het heerlijk ijskoude water in. De dolfijn is een vrouwtje en luistert naar honderden verschillende signalen. Ongelofelijk, wat luisteren die beesten goed! Het hele uur is indrukwekkend en ontroerend. Je wilt dat er geen eind aan komt. Nadat we nog achter de dolfijn hebben gehangen zit de training er toch echt op. Vaak heb ik gedacht: toch wel zielig voor die beesten om in gevangenschap te leven. Na deze training denk ik daar toch anders over. De trainster vertelt ons dat alle dolfijnen die in Sea World leven ook daar geboren zijn. Bovendien worden dolfijnen in het wild ongeveer 25 jaar, terwijl er in Sea World al dolfijnen van bijna 60 zitten! Dit vanwege het schone water en de goede voeding en beweging. Aan het eind van de training kopen we natuurlijk de DVD met foto's al kost hij 90 dollar. Deze foto's mogen natuurlijk niet ontbreken!

Aan het eind van de dag rijden we terug naar LA, nog steeds onder de indruk van wat we gezien en meegemaakt hebben. Sea World is echt een aanrader!

Morgen schrijf ik het volgende blog. Gelieve geen doodsbedreigingen meer te sturen in de tussentijd ;)

X

JC

janneke

Geen doodsbedreiging van deze kant maar een ontroerde moeder die jullie huwelijksreis bijna heeft bij kunnen wonen door de prachtige beschrijvingen en de mooie foto,s die het levend maken!ik voelde vooral bij al het mooie natuurschoon en dolfijnen,en natuurlijk jullie verliefde blikken maar een ding wat overal van af spatten,LIEFDE!!!xxx